Kepler track - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu Kepler track - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

Kepler track

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

04 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Vanaf Wellington zijn we naar Queenstown gevlogen. De outdoor stad van NZ, en van de wereld zoals ze hier beweren. Je kan hier vanalles doen, als het maar uitdagend is. Bungeejumpen, parachutespringen, paragliden, enz. enz. Erg druk hier met veel jongeren die hier oud en nieuw komen vieren. We hebben een erg groot appartement hier, maar we vertrekken al na een nacht. Op,oudjaar pakken we de bus naar Te Anau. Een rit van ruim 2 uur.

In Te Anau is het ook wel druk, voor NZ begrippen, maar toch een stuk rustiger dan in Queenstown. We doen de laatste voorbereidingen voor onze 4-daagse track. We halen onze slaapzakken en kookgerei en kopen eten voor vier dagen. Brood, kaas, fruit, en gedroogde maaltijden. Om12 uur is er hier een centraal vuurwerk. Het nieuw jaar is begonnen! 12 uur eerder dan in Europa. We drinke nog een glas wijn en gaan slapen. De volgende dag, Nieuwjaarsdag, beginnen we aan onze track, terwijl het thuis in Belgie en Nederland nog nieuwjaar meot worden. De eerste dag begint vlak met een stuk langs het meer. Maar daarna moete we flink stingen, zo'n 1000 meter. Door een mooi bos. Dan bereiken we de boomgrens en zijn we ookmvlakbij de hut, waar we de eerste nacht slapen. In de hut zoeken we een bunk bed, een bed op de slaapzaal, en installeren we ons daar. De ranger verteld nog wat over de omgeving en we maken onze maaltijd klaar in de hut. Dat wilmzeggen we koken water en gooien dat bij onze gedroogde maaltijd in een zak. Het resultaat is niet super, maar vult wel onze maag.
De tweede dag voert ons eerst over een aantal bergkammen en toppen. Mooie uitzichten, echt de moeite waard. Het weer is super, zon en niet te veel wind. Dat kan hier ook anders zijn. Het laatste deel is een forse afdaling, erg stijl, slecht voormde knieen. Maar we komen heel bin de tweede hut aan. Weer een bedje uitgezocht, en ons eten klaargemaakt. Dit keer een andere taktiek. Water koken in de pan en dan de maaltijd erbij gooien. Dit werkt beter dan de dag ervoor, want het is nu best lekker. De derde dag van de trekking gaat vooral door bos. Het weer is plots veranderd, van dertig graden en zon, is het twaalf graden, miezerig en bewolkt en harde wind. Gelukig houdt de miezer op als we beginnen te lopen. Het is een erg mooi bos, sprookjesachtig, met bemoste bomen, en veel varens. Een hoede 5uur lopen verder zijnwe in de latste hut. Hetzelfde ritueel. De laatste dag volgen we eenad langs de rivier terug naar het begin. Uiteindelijk met ruim70km gelopen zijn we weer terug in Te Anau. Met eindeijk weer een lekkere, warme douche. Morgen ons volgende avontuur, als we onze camper gaan ophalen.