De moderne wereld - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu De moderne wereld - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

De moderne wereld

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

16 April 2017 | Panama, Panama-stad

Onze laatste dag in Bocas del Toro is een echte vakantiedag. Rustig aan. We gaan nog even naar het stadje omdat we nog een paar kaarten willen versturen. Eerst zoeken we het postkantoor op. Dat is een wijs besluit, want de postzegels zijn op! En er is geen andere plek op dit eiland waar je postzegels kunt kopen, dus geen kaarten versturen. We huren fietsen bij rastabike, en worden door een echte rastafari geholpen. Mooie gekleurde fietsen, en Hilde is maar wat blij met haar roze zadel. We fietsen naar Bluff beach, een ruig stukje kust en strand. Zwemmen in de zee is daar te gevaarlijk, maar een zwembad bij een restaurant biedt uitkomst. Mooie kust.

De volgende morgen worden we door een taxi opgehaald en naar een klein vliegveldje gebracht. We vliegen, met een Fokker, in een uur naar de hoofdstad, Panamastad. Dit is een hele andere wereld. Ons hotel staat in een buurt vol met wolkenkrabbers. Rotterdam is er niets bij. We lopen in de middag hierlangs, en zien een aantal mooie hoge gebouwen. Ook Trump heeft hier een aantal torens staan. In eentje gaan we een stukje omhoog en bekijken het mooie uitzicht. Verder is er een leuke promenade langs de zee. Lekker om te wandelen. 's Avonds moeten we ons best doen om een restaurant te vinden. Het is goede vrijdag en veel is dicht. Ook mag er geen alcohol verkocht worden. Maar we vinden in de buurt van ons hotel nog een open restaurant, en we krijgen daar zelfs wijn.

Onze laatste hele dag in Panama brengen we een bezoek aan het Panamakanaal. Hier is ook alles groot, groter en grootst. We zien twee grote schepen door de sluizen gaan. Indrukwekkend. De middag en avond brengen we in Casco Viejo door. De oude buurt van Panamastad. Dit was erg vervallen maar de laatste 10 jaar hebben ze erg veel gerenoveerd. Nu ziet het er mooi uit, met wat dure winkels en hippe restaurants. Het lijkt een beetje op Havana, maar dan veel beter opgeknapt. 's Avonds hebben we nog een ontmoeting met een paar Amerikaanse geocachers, die hadden aangekondigd in een bepaald cafe te zitten.

Nu nog een half dagje over voor we weer teruggaan. We gaan nog even naar het allereerste begin van Panamastad, waar nog wat ruines uit de vroege Spaanse tijd zijn. En dan de lange vlucht naar huis.