Een zomerse Kerst - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu Een zomerse Kerst - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

Een zomerse Kerst

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

26 December 2015 | Nieuw Zeeland, Napier

Na Rotorua staat Napier op het programma. Maar voordat we daar naar toe rijden brengen we eerst een bezoek aan de warme bade in Waitike. Vergeet de plaatsnamen maar, het lijkt allemaal op elkaar met veel w's in de namen, en wij kunnen ze zelf ook niet onthouden. De warme baden zijn echt warm, in de meeste kunnen we het maar 5 minuten uithouden. Gelukkig is er een afkoelbad, en kunnen we hier toch lekker ontspannen. Daarna rijden we in zo'n drie uur door naar Napier. Hier zullen we drie nachten verblijven. Napier is in 1931 getroffen door een grote aardbeving. Daarna is de stad opgebouwd volgens de dan heersende mode. Dat was toen art deco. Dus veel art deco gebouwen in het centrum. Verder ligt Napier aan de kust en is het onderdeel van een belangrijk Nieuw Zeelands wijngebied. We huren hier fietsen en gaan een beetje rondfietsen, we volgen de wïjntrail. Die leidt langs een aantal wineries. Bij eentje stoppen we en proeven we een aantal wijnen. Ze,zijn lekker! Na een lunch daar in het zonnetje in een mooie tuin en een fles wijn in de rugzak fietsen we weer terug naar ons hotel. Daar hebben we de luxe van een bubbelbad met uitzicht op zee. Met een glaasje bubbels erbij beginnen we zo onze kerstavond. Daarna gaan we naar een andere winery voor ons kerstavonddiner. Met weer lekkere wijn erbij. Kerstdag brengen we door bij ons hotel en in Napier. Veel NZers gaan bij het strand barbecueen. Er staan hier openbare barbecues waar iedereen gebruik van kan maken. Wij fietsen wat door de stad, bekijken de gebouwen en klimmen nog even naar een uitzichtpunt. Hilde puft en zucht tijdens de klim, maar komt uiteindelijk toch ook boven. Apart kerst in de zomerse warmte met lang licht. Pas om 9 uur wordt het hier donker. Omdat bijna alles deze dag dicht is maken we zelf ons kerstdiner klaar. De dag ervoor hebben we al onze inkopen gedaan. Geen kaarsjes hier, wel op sommige plekken een kerstboom en wat versiering. Verder nogal wat mensen met een kerstmuts op hun hoofd. Vanuit een zomers NZ een prettig kerstfeest gewenst. Wij gaan op 2e kerstdag richting de bergen, om een van de mooiste 1daagse wandelingen die er zijn te maken.

• 26 December 2015 - 12:49

Jan:

Dat klinkt daar super... hier is het anders ook eerder lente dan winter... de temperatuur vandaag is hier 16 graden... denk dat dit ook een record zal zijn...
    tot later
    N,O,K,J&L

• 26 December 2015 - 19:11

Oswald Schelstraete:

Zeg kind als je zo doorgaat met wijn te drinken, zul je niet meer door de deur kunnen!!!
    Ik geloof het dat je pufte om naar omhoog te fietsen met al die wijn in je body.
    Met de fiets kun je hier ook een bekeuring krijgen hoor!!
    In ieder geval, amuseer jullie !!!
    Vele groetjes vanuit het zonnige België, vandaag was het goed, deze nacht was het volle maan.
    Kusjes. mama en papa.

• 29 December 2015 - 12:23

Aad Lemmers:

Hallo, Na het gezellige fietsen op het noordereiland, komt na het zuidereiland.
    het wordt ploeteren in de Kepler track. Een vierdaagse van elke dag 15 km.
    Geniet ervan en alvast een gelukkig nieuwjaar.