De oude hoofdstad Anuradhapura en Trinco - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu De oude hoofdstad Anuradhapura en Trinco - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

De oude hoofdstad Anuradhapura en Trinco

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

10 Maart 2018 | Sri Lanka, Trincomalee

We hebben een vroege trein geboekt, en we verlaten al voor 6 uur ons hotel. Het is maar 5 minuutjes lopen naar het station. Het is nog rustig op straat. Mensen zijn hier vriendelijk, want als we maar even stilstaan vragen direct allerlei mense waar we naar toe moeten. Het juiste spoor vinden is dan ook geen probleem. De trein is keurig op tijd. We zitten in de luxe wagon. Dit betekent genoeg beenruimte en een ventilator. Het is een rit van zo'n vier uur, door een groen landschap. Af en toe stopt de trein om wat mensen in en uit te laten stappen, maar geen lange stops. Hij rijdt behoorlijk door, en hobbelt daarbij flink.

Mooi op tijd in Anuradhapura. Dit is de eerste hoofdstad van Sri Lanka. En is dat ongeveer 1500 jaar geweest tot ongeveer 1100. Hier is ook het boeddhisme in Sri Lanka begonnen. Maar eerst naar het hotel. Dat is luxe, met een mooi zwembad. Goed om even bij te komen van het vroege opstaan. Daarna gaan we naar Mihintale. een halfuurtje tuffen met de tuktuk. Hier bekeerde de koning zich tot het boeddhisme. Hier is een grote dagoba, een soort stupa. En nog de nodige ruines uit het verleden. We lopen wat rond en komen bij het begin van een trap uit. Die zou naar een tempel leiden. We zijn de enige hier. We lopen de trap op, maar na iedere bocht zien we weer nieuwe treden. Uiteindelijk zijn we wel een kwartier bezig voor we boven zijn. Maar dan hebben we ook heel mooi uitzicht op de dagoba en omgeving. De dagoba bezoeken we daarna. Schoenen uit, en dat gaan we nog vaker meemaken hier. Loopt niet altijd even prettig, zeker niet als de stenen al de hele dag in de zon liggen en gloeiend heet zijn.

De volgende dag verkennen we Anuradhapura per fiets. Het is wel warm maar al fietsend krijgen we nog wat verkoeling door de wind. Het eerste wat we bezoeken is een boeddhaboom. Deze boom zou nog van de oorspronkelijke buddhaboom komen, en de enige overgebleven zijn. Eigenlijk niet meer dan een tak, ondersreund door goudkleurige steunen. Hier staan ook verschillende dagoba's, waarvan ik jullie de moeilijke namen zal onthouden. Het is sowieso lastig om hier iets van de borden te bègrijpen, want het schrift is heel anders, en weinig Engelse tekst. De dagoba's zijn erg groot. Volgens de reisgids de grootste gebouwen uit die tijd op de piramides van Gizeh na. Ook hier weer overal de schoenen uit, war bijna verbrande voeten oplevert.

Onze volgende bestemming is Trincomalee. Een plaats aan de oostkust. We willen met de bus en nemen een tuktuk naar het busstation. Met dezelfde cbauffeur als die ons naar Mihintale bracht. Op het busstation blijkt de bus pas een kleine 2 uur later te gaan. onze tuktuk driver wil ons graag naar Trinco brengen. Is volgens hem ook nog sneller dan de bus. En levert hem natuurlijk een mooie rit op. We doen dit want we hebben geen zin lang te wachten. De rit verloopt vlot, en we komen bij het meest luxe hotel van Trinco uit. Direct aan het strand gelegen en een mooi groot zwembad. Helemaal naar Hilde's smaak. Trinco is wat,anders dan Colombo. Ten eerste is het tien keer minder hectisch. En dit is veel meer Hindu gebied, hier zitten ook veel meer Tamils. De burgeroorlog is gelukkig al 9 jaar voorbij, en wij merken er eigenlijk niets meer van. We bekijken een paar hindutempels. Heel kleurrijk, en ook wel erg kitscherig. Natuurlijk de schoenen weer uit. Daarnaasrt ligt hier nog een oud fort, dat lange tijd in bezit van de Nederlanders is geweest. We lunche ook in het Dutch Bank cafe, waar zelfs poffertjes op de kaart staan. Niet echt een optie bij 30 graden.

• 10 Maart 2018 - 15:26

Ann:

Hoi hilde en arjan,
    Heb net genoten van jullie foto's en verslagen.
    Het zal zeker en vast terug een prachtige reis worden!
    Geniet er ten volle van en hou ons op de hoogte!
    Groetjes uit het miezerige België

• 10 Maart 2018 - 21:10

Aad Lemmers:

Hallo,
    Leuk jullie verslag en de foto's.
    Graag zou ik met de tuktuk meegaan, ziet er vriendelijk uit.
    Geniet in het luxe hotel.
    Groet vanaf de Kaag

• 13 Maart 2018 - 12:25

Helga:

leuke foto van jullie samen ! geniet nog volop van jullie vakantie, hier in België momenteel heel nat...
    veel groetjes uit Evergem.