Ruïnes, grotten en een leeuwenrots - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu Ruïnes, grotten en een leeuwenrots - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

Ruïnes, grotten en een leeuwenrots

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

14 Maart 2018 | Sri Lanka, Sigiriya

Vanuit Trincomalee gaan we weer terug de culturele driehoek in. Polorranuwa is onze volgende bestemming. Het eerste stuk gaan we met de trein. Zo'n 100km. We kopen 2 kaartjes voor 30 cent per stuk. De trein staat al klaar, maar voorlopig zijn we de enige passagiers. Op het perron staat trouwens een aquarium met vissen. Raar, maar onderweg komen we er nog meer tegen. Vlak voor vertrek stappen gelukkig nog een paar passagiers in. Het wordt een hobbelige rit. Dit keer in de derde klasse. Maar omdat de trein bijna leeg is is dit prima. Na 2 uur stappen we uit. Wemoeten npg een kleine 30km verder. We worden direct aangesproken door een tuktuk driver. Verder is er niets te zien dus we onderhandelen met hem over de prijs. En succes, hij brengt ons naar ons hotel.

Hier hebben we een soort bed en breakfast. We hebben nog war tijd voor een wandelingetje. We lopen naar het plaatsje en bekijken al de eerste ruïne. Overblijfselen van een raadzaal met een leeuwentroon. Polorranuwa is ook hoofdstad geweest. Na Anuradhapura waar we al geweest zijn. Hier zijn de gebouwen uit ongeveer 1100 en staat nog iets meer overeind. Wanneer we de volgende dag wakker worden is het wat regenachtig. We hebben fietsen gevraagd en het is net droog als we vertrekken. We bezoeken eerst het museum. Maar als we dat na een halfuur gezien hebben komt de regen met bakken uit de hemel. Poncho's aan en er toch maar doorheen. We bekijken verschillende tempels en paleizen maar worden steeds natter. Beetje pech. Na een paar uur terug naar onze B&B. In de middag hebben we nog een olifantensafari op het programma staan. Het regent nog steeds maar we zitten droog in een jeep. Fit is wel leuk. We zien veel olifanten. En van vlakbij. Hilde houdt niet op met foto's maken. Wel een modderige bedoening, maar dar doet ons aan Vlaanderen denken. We zitten zélfs vast masr worden door een andere jeep geholpen.

De volgende ochtend met een tuktuk naar Sigiriya.Hier is de bezienswaardigheid de leeuwenrots. Een enorme puist die oprijst uit het vlakke landschap. En een gekke koning heeft lang geleden bedacht dat hij bovenop de rots zijn paleis wilde. Dat wordt een flinke klauterpartij. 200 meter omhoog. Maar het is wel wonderschoon daar boven. En het weer is ook prima vandaag.

Voor de volgende dag hebben we een auto met chauffeur geregeld. Eerste stop is Dambulla. Hier zijn grotten waar ze allerlei Buddha beelden in hebben gemaakt. Uiteraard weer de schoenen uit, maar het is de moeite waard. We vinden onderweg nog een cache en bezoeken een kruidentuin. Allerlei kruiden tegen elke kwaal die je kunt bedenken. Jammer voor hen dat we nuchter en gezond zijn. We kopen er niets. Halverwege de middag bereiken we Kandy. Onze nieuwe verblijfplaats. Mooi hotel met fantastisch uitzicht. Hier verblijven we de komende 3 dagen.

• 14 Maart 2018 - 20:38

Aad Lemmers:

Nu vakantie houden in Kandy. Geniet daar van de schoonheden.
    Als je wat moois ziet, maak een leuke foto.
    In Holland mooi warm weer, maar het wordt weer koud.
    Groetjes

• 15 Maart 2018 - 09:58

Marleen:

jullie hebben weer een leuke en avontuurlijke vakantie. Frederick geniet mee met zijn Metje. niet lang voor ons en we vertrekken op avontuur naar Mexico.
    groetjes van een grijs engeland x