De kust - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu De kust - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

De kust

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

29 Maart 2018 | Sri Lanka, Unawatuna

Na alle trappen van Adam's Peak weer afgedaald te zijn zijn we rond half 9 weer in ons guesthouse. Tijd voor een verfrissende douche. We krijgen nog een ontbijt en vertrekken dan met de auto en chauffeur, die hier ook overnacht heeft, naar de kust. Een lange rit van 5 à 6 uur. Eerst over smalle kronkelende weggetjes en het laatste stuk over een mooie door Chinezen aangelegde snelweg. We hebben een luxe hotel geboekt in Unawatuna, net iets te zuiden van Galle. En dat valt niet tegen als we arriveren. Grote kamer en mooi zwembad met uitzicht over zee. We zijn toch wel moe na het 's nachts opstaan en het beklimmen van de berg, dus we doen het rustig aan en zwemmen een beetje.

Dat rustig aan doen is ook het plan voor de volgende dag. Dat is toch niet ons sterkste punt. We beginnen wel lekker rustig, maar 's middags zitten we toch opeens op een fiets in een dorpje 10km verder. We maken een leuke fietstocht langs een meer. We worden wat raar aangekeken, want blijkbaar fiets je hier niet als dat niet perse nodig is. Onderweg stoppen we nog even bij een visser. Die duwt ons zijn hengel in handen. Vissen is hier niet zo moeilijk, altijd prijs. Iedere 30 seconden heb je wel een visje aan de haak.

De laatste week is al begonnen. We gaan naar Galle. Een kustplaats met een Nederlands fort. En veel oude koloniale gebouwen. Dit ziet er heel mooi uit. We lopen de hele dag door de stad. En komen veel verwijzingen naar Nederland tegen. Zo heet de hoofdstraat hier de Leijnbaan. Net Rotterdam maar dan met tropisch weer. De dag hierna gaan we walvissen zoeken. Dat is nog een heel werk. We zitten 6 uur op een boot, maar zien uiteindelijk toch een walvis. Hij spuit een stuk of 4 keer achterelkaar water omhoog en verdwijnt dan weer een kwartier onder water. Dan maar weer afwachten waar hij boven komt. Bij de laatste keer zien we eindelijk ook zijn staart en dan gaan we weer terug. Eigenlijk wel een beetje saai. Terug bezoeken we nog een schildpadden centrum. Hier laten ze onder meer eieren uitkomen. We tillen een schildpad van 25 kg op. En laten daarna allebei een klein schildpadje van een paar dagen oud op het strand los. Die verdwijnen razendsnel in de golven. Helaas voor Hilde, die had hem graag mee naar huis genomen.

De laatste hele dag doen we het weer rustig aan maar bezoeken toch nog een tempel. De laatste van de reis. Nog éénmaal de schoenen uit en onze voeten op de gloeiend hete stenen verbranden. We eten 's avonds nog een keer lekker en horen daar van een schildpaddenstrand. Een laatste drankje op het strand. De volgende dag pakken we de tassen en checken uit. We vliegen pas in de avond. Dus we kunnen nog even naar het strand van de schildpadden. Weer een mooi tropisch plekje, en er zijn inderdaad schildpadden in de zee. Een mooi afsluiting van onze reis.