Over thee en trappen - Reisverslag uit Nallatanniya, Sri Lanka van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu Over thee en trappen - Reisverslag uit Nallatanniya, Sri Lanka van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

Over thee en trappen

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

23 Maart 2018 | Sri Lanka, Nallatanniya

Na Ella is onze volgende bestemming Nuwara Eliya. Nog steeds in Hill Country. Deze keer hebben we een auto met chauffeur. We willen namelijk onderweg ook nog iets zien. Spullen ingeladen en op weg. We willen Lipton Seat bezoeken. Inderdaad de Lipton van de thee. En zijn zetel ligt boven op een heuveltop. Met heel mooi uitzicht. Een smalle en kronkelende weg er naartoe, maar met een beetje manoeuvreren geraken we er. Ontzettend veel theestruiken, zover het oog reikt. We lopen door de theevelden de heuvel af. Tot we bij de fabriek zijn. Daar krijgen we uitleg hoe thee gemaakt wordt. Alleen het is maandag en dan werkt de fabriek niet omdat er op zondag niet geplukt wordt. Daarna door naar Nuwara Eliya. Hier hebben we een boutique hotel.

Vanuit hier maken we een uitstap naar Horton Plains. Een mooi landschap wat eerder schots aandoet dan Srilankaans. Hier maken we een fikse wandeling. Hier is ook een klif van 850m hoog met mooi vergezicht. Dit moet je 's ochtends vroeg doen, want daarna komt mist of nevel opzetten. Maar dan wordt het ook overspoeld door toeristen. We besluiten iets later te vertrekken. We ontlopen de massa toeristen maar missen ook net het uitzicht. De rest van de wandeling is daardoor wel zeer de moeite waard. Dus toch een geslaagd uitje. De dag hierna bezoeken we nog een werkende theefabriek en een waterval.

Daarna naar Dalhousie voor de beklimming van Adam's Peak. Weer met een auto. Adam's Peak is een soort bedevaartsoord voor Sri Lankanen. Hier zou Boeddha een voetstap achtergelaten hebben. In het weekeinde is het filelopen naar de top. Wij zijn echter op donderdag, dus het valt mee. Het is wel een lange klim, 1000 meter klimmen over een afstand van 7km. Meer dan 5000 traptreden, ga dus thuis alvast maar oefenen. En iedereen wil op de top de zonsopgang zien. We vertrekken daarom om 2 uur 's nachts. Drukte op de klim valt mee en we zijn ongeveer 2 uur voor zonsopgang boven. Dat wordt nog even wachten. Er zijn al veel locals die daar al zijn en onder dekentjes slapen. We passen er nog net bij. We zijn natuurlijk veel te vroeg en moeten ruim anderhalf uur wachten op de zon. Maar uiteindelijk komt ie