Eerste impressies Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu Eerste impressies Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

Eerste impressies Vietnam

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

23 Maart 2024 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Afgelopen zondag was het weer zover, we mogen weer een lange, verre reis maken. Dit jaar is onze keus op Vietnam gevallen. We vertrekken van Schiphol met de KLM naar Bangkok. Een kleine 11 uur vliegen. Mooie, moderne luchthaven. We wachten een paar uur in de lounge op onze doorvlucht naar Ho Chi Min stad. Daar raken we vlot door de douane en als we naar buiten lopen zien we onze naam al staan. Onze transfer naar het hotel. Na een reis van zo'n 20 uur komen we in ons eerste hotel aan. Even naar de kamer en dan een klein stukje lopen voor een eerste impressie en om te eten. Veel mensen, veel lichtjes en veel scooters. Drukke stad. We eten iets en gaan slapen.

Vandaag nemen we de tijd om een beetje aan Vietnam te wennen. We verkennen de stad al lopend. Het verkeer is chaotisch met alle scooters en brommertjes. Meer dan 8 miljoen rijden er hier rond. De straat oversteken gaat hier anders dan bij ons. Er wordt niet gestopt bij een zebrapad, het is gewoon tussen alle verkeer door, en gewoon doorstappen terwijl alles om je heen raast. Wonderbaarlijk gaat dit eigenlijk altijd goed. We bezoeken wat plekken die met de Vietnamoorlog te maken hebben. Een groot paleis waar onder meer de USA presidenten Johnson en Nixon overleg voerden. Een museum met veel, soms nogal gruwelijke foto's. En aan het eind van de middag drinken we iets op de rooftop bar van het Rex hotel. Hier werd dagelijks om 5 uur de nieuwsberichten door de Amerikanen gegeven. Niet altijd erg correct, vandaar de naam 5 hour follies. De volgende dag nog meer Vietnamoorlog. We bezoeken de tunnels van de Vietcong van waaruit ze aanvallen op de Zuid Vietnamezen en Amerikanen pleegden. Veel tunnels, maar wel laag en krap, niet erg geschikt voor grote Nederlanders, maar Hilde past er prima in. Die zou een goede strijder kunnen worden. We zouden, tegen betaling, ook nog een AK-47 mogen leegschieten, maar dat laten we aan ons voorbij gaan. Ook nog iets vreedzaams gezien, de mooie Cao Dai tempel. Kleurrijk.

Dan hebben we voor 2 dagen een tour naar de Mekong geboekt. De grote rivier die hier in het zuiden in de zee uitmondt. Met een klein groepje gaan we op stap. Ben, onze gids, geeft veel uitleg over Vietnam en de gewoontes hier. Eerst bezoeken we een boeddhistisch tempelcomplex. Dan gaan we in een bootje de rivier op en varen naar verschillende eilandjes. Daar krijgen we verschillende lokale gebruiken te zien, varen in kano's rond, fietsen een stukje, houden een slang vast, proeven en eten wat gerechten. Gaat in vlot tempo en is een beetje toeristisch, maar wel leuk en geeft een mooi beeld van dit deel van het land. We slapen in een hotel in Can Tho, maar moeten wel heel vroeg op. Om 5 uur 's ochtends bezoeken we de lokale markt. Daar wordt alles verkocht wat in het water leeft en, althans voor de Vietnamezen, eetbaar is. Alles levend en krioelend in bakken water, zodat het nog vers is als je het koopt. Dan snel in een bootje om naar de drijvende markt te gaan. Hier staat Can Tho om bekend. Op allerlei bootjes in de rivier wordt ook vanalles verkocht, voornamelijk voedsel, veel kokosnoten, cassave, en nog veel meer. De drijvende markt wordt de laatste jaren wel snel kleiner, want de wegen zijn flink verbeterd en niet alles hoeft meer over het water per boot te gaan. Dan moeten we nog wst rijstnoedels maken in een lokaal fabriekje en gaan we weer terug naar Ho Chi Minh City. Onze trip in het zuiden zit erop, op weg naar het midden van het land.

• 23 Maart 2024 - 07:32

Marleen :

Geniet ervan! Frederick zou ook graag eens naar Vietnam willen gaan. Hij kan al voor genieten met deze reis verslagjes [e-1f601]

• 23 Maart 2024 - 09:10

Ann:

Bedankt voor dit mooi verslag! Zo reizen we een klein beetje mee[e-1f60a]

Een reis vol nieuwe ervaringen!

Geniet ervan, wij genieten mee!

• 25 Maart 2024 - 09:49

Kathleen :

Ontzettend wijs dat we kunnen meelezen. Vanop afstand leren we ook een stukje bij over een regio die we nog nooit bezochten. Nog veel plezier !

• 26 Maart 2024 - 08:54

Pascale:

Heel leuk om mee te volgen