Meer grotten en eerste indruk Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu Meer grotten en eerste indruk Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

Meer grotten en eerste indruk Hanoi

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

01 April 2024 | Vietnam, Hanoi

We gaan het zuidelijke deel van Vietnam verlaten. We nemen de bus van Hué naar Phong Nha. Hiermee passeren we de DMZ, dat is de gedemilitariseerde zone op 17 graden noorderbreedte die vroeger de grens was tussen het communistische noorden en het door Amerika gesteunde zuiden. We zien er niet zoveel van, want het is al donker en zoveel is er ook niet meer van te zien. We komen iets voor tienen ‘s avonds aan, maar moeten dan nog 3km naar ons hotel. Geen taxi te bekennen en ook grab, de lokale uber, heeft geen auto's meer zo laat. Gelukkig krijgen we hulp van ons hotel, en regelen die een taxi.

De reden om naar Phong Nha te gaan zijn de grotten hier. We hebben een excursie geboekt naar 2 ervan. Eerst gaan we naar de Paradise grot, meer dan 30 kilometer! lang en daarmee een van de grootste on Azië. We kunnen ruim een kilometer de grot in. Een mooi houten pad gemaakt en verlicht. De grot is groot en ruim, maar het mooist zijn de reusachtige stalagmieten en stalactieten die er te zien zijn. Na de lunch gaan we naar de zwarte grot. Dit is een natte grot, hier stroom water doorheen. We trekken onze zwemkleding aan, en krijgen een reddingsvest en helm met koplamp. Na een tokkelbaan en kayak zijn we bij het begin van de grot. Lampen op de helm gaan aan en we gaan naar binnen. Hier geen mooi gemaakt pad. We lopen deels over rotsen en deels door het water, soms half zwemmend, en gaan dieper de grot in. Op onze lampen na pikkedonker. We komen uiteindelijk bij een modderpoel uit, erg glibberig, waar we een modderbad nemen. Daarna weer terug de grot uit, met de kayak terug, en we zwemmen in de rivier om de modder van ons af te spoelen. Wel goed dat we zo slim waren wat oudere zwemkleding mee te nemen, want ook na 5 keer uitspoelen blijft er modder uitkomen. Benieuwd of we die thuis nog ooit een beetje wit krijgen.

We verlaten het midden van het land en vliegen naar Hanoi, de hoofdstad. Weer de drukte en herrie in. Overal toeterende motorfietsen. We verkennen de stad een beetje. We zijn er net in het weekend, een deel van de straten is dan voor auto's afgesloten en er is een nachtmarkt. Overdag bezoeken we een oude gevangenis, nog door de Franse kolonisten gebouwd, met onder meer een guillotine. Niet echt een plek waar je wilde zijn. Later werd deze gevangenis bekend als Hanoi Hilton, want hier werden gevangen genomen Amerikaanse piloten opgesloten. We bezoeken nog een 2e museum over de Vietnamese geschiedenis, met de nodige propaganda bij de laatste 100 jaar maar nu hebben we wel een redelijk beeld van wat wanneer hier gebeurd is.

Eten is heen enkel probleem hier. Honderden restaurantjes, eetstalletjes en cafés. In elke prijsklasse. Veel rijst en noedels, in allerlei vormen en kleuren. En Pho het nationale gerecht een lekkere noedelsoep. Soms eten we voor nog geen 10 euro. Maar vanavond, het is 1e paasdag, doen we eens luxe. We eten in een Frans georiënteerd restaurant (de Fransen hebben hier ook nog wel ergens een goede invloed achtergelaten), en dan loopt de rekening in de miljoenen. Het geld heeft hier nogal veel nullen :-)