Vertrokken naar Zuid-Afrika - Reisverslag uit Witsieshoek, Zuid-Afrika van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu Vertrokken naar Zuid-Afrika - Reisverslag uit Witsieshoek, Zuid-Afrika van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

Vertrokken naar Zuid-Afrika

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

04 November 2019 | Zuid-Afrika, Witsieshoek

Zaterdagochtend vroeg om 7 uur was het zover. We verlieten Delft voor onze reis naar Zuid-Afrika. We gaan in ruim 3 weken van Johannesburg naar Kaapstad reizen. En hopen veel moois onderweg te zien. Maar eerst nog de reis er naar toe. Op Schiphol kunnen we de vernieuwde lounge in. Groot is die geworden, maar het is er al direct druk. Toch een plekje kunnen vinden. Daarna een lange vlucht van meer dan 10 uur, iets te laat vertrek, maar we komen redelijk op tijd aan. Daar worden we bij de gate al opgevangen door iemand die een bordje met onze namen omhoog houdt. Hij leidt ons langs de rijen van de paspoortcontrole en brengt ons naar de uitgang van het vliegveld. Daar staat iemand anders op ons te wachten die ons naar het hotel rijdt. Waar we uiteindelijk rond half 12 's nachts aankomen. Mooie ruime en luxe kamer.

Volgende ochtend al vroeg op. We hebben een fietstocht in Soweto geboekt en ze komen ons al om 9 uur halen. Ze zijn stipt. Het is mooi weer, de zon schijnt volop en het is lekker warm. Maar nog wel goed te doen. Er zijn nog wat andere mensen die ook gaan meefietsen. We krijgen wat uitleg over Soweto, en zoeken onze fiets uit. En daar gaan we. Wel in slakkentempo. Onderweg stoppen we voor wat uitleg over de township. Veel armoede, en ze proberen wel nieuwe huizen neer te zetten, maar dat gaat nog niet altijd goed, en is nog niet voldoende. Het is wel een fietstocht met hindernissen. We krijgen 2 lekke banden in de grope, met de nodige vertraging tot gevolg. Horen en zien nog het nodige over de apartheid en de betogingen/rellen in Soweto. Zien ook het huid van Nelson en Winnie Mandela. Sluiten af met een lunch, waarna we weer terug naar het hotel gaan.

De rest van de dag doen we het rustig aan. Lopen een stukje in de wijk van het hotel, en vinden daar het militair historisch museum. Daar gaan we binnen. Een grote verzameling oude vliegtuigen, tanks, houwitzers, afweergeschut, duikboten en nog veel meer. 's Avonds proberen we voor het eerst Uber uit. Dat werkt fantastisch hier. Binnen 2 minuten staan ze voor de deur en voor geen geld rijden ze ons naar een restaurant. Mooi restaurant, lekker eten, dat zit wel goed in dit land.

Maandag begint onze reis echt. 's Ochtends wordt de huurauto bij het hotel afgeleverd, en we gaan op weg. Eerst Johannesburg uit. Dat gaat vlotjes, en het verkeer is goed te doen. Dan een lange weg richting het zuiden. We rijden richting Royal Natal Park. Een dikke 4 en een half uur rijden. Na Johannesburg rijden we door een uitgestrekt en leeg gebied, redelijk vlak. Maar na een paar uur begint het heuvelachtig te worden en zien we de eerste tafelbergen met hun platte bovenkant. We komen in de buurt van de Drakensbergen. Dat is ons eerste doel. En na een steile klim in de laatste paar kilometers komen we aan in de Witsieshoek mountain lodge. Mooi gelegen aan de rand van de bergen, met mooi uitzicht.

• 08 November 2019 - 06:20

Kathleen:

Ik zou onmiddellijk willen vertrekken bij het lezen van jullie reisverslag. Geniet er nog van !