Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

24 November 2019 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De laatste bestemming van onze reis is Kaapstad. hier hebben we nog 4 dagen, maar geen enkele moeite om die te vullen. Eerst gaan we naar Robbeneiland. Om 11 uur de boot. Vertrek is op loopafstand van het hotel. In het V&A Waterfront. Een havengebied waar nu allerlei winkels en restaurants zijn. Ziet er modern en hip uit. Veel toeristen. Het is een half uur varen naar Robbeneiland. Daar krijgen we eerst een toer door de gevangenis, door een gids die daar zelf ook 5 jaar gevangen heeft gezeten. Niet echt fijn. We sluiten de toer daar af met een blik in Mandela's cel. Die heeft zo'n 17 jaar op Robbeneiland opgesloten gezeten. Maar had, net als de andere zwarte leiders, wel een eigen cel. We vervolgen met een toer over het eiland. En daarna weer met de boot terug. Iets dat je wel gezien moet hebben, maar we waren toch niet super onder de indruk. We hebben beklemmender plekken bezocht. De rest van de dag brengen we door in het Waterfront, waar we in een Belgisch restaurant/café onder meer bitterballen eten (niet helemaal geslaagd) en een biertje/pintje drinken. Maar we horen te veel Vlaams om ons heen, dus we vertrekken ook weer snel. We lopen nog wat langs de kust en via het grote stadion, gebouwd voor het WK voetbal in 2010, gaan we terug naar ons hotel.

De volgende dag gaan we de Tafelberg op. Omhoog met de kabelbaan. Mooi uitzicht en lekker snel boven in 5 minuten. Geen centje pijn! Boven is het best druk. We lopen wat rond en maken foto's. Dan starten we onze wandeling. We zijn van plan via het hoogste punt, Maclear beacon, af te dalen via het Smuts pad en de skeleton gorge naar Kirstenbosch botanische tuinen. Dat duurt een stuk langer dan het ritje naar boven. Het eerste stuk is op de Tafelberg zelf, dat loopt wel makkelijk, want bovenop is het lekker vlak. Maar na een klein uurtje en voorbij Maclear Beacon begint de afdaling. Dat is niet zo makkelijk, we hebben handen en voeten nodig om af en toe steil de rotsen af te gaan. En het lastigste komt nog. Als we uiteindelijk in de skeleton gorge zijn, moeten we over een droge rivierbedding, halve waterval steil naar beneden. Maar ook dat lukt, langzaam en stadig zakken we. En bijna 4 uur later zijn we beneden. Wel een hele mooie wandeling te pakken, maar we zullen het de komende dagen nog in onze benen voelen. 's Avonds sluiten we af in een leuk restaurant. Lekker eten is ook hier geen probleem, en de Uber brengt en haalt ons zonder probleem.

De laatste hele dag pakken we weer de auto. We gaan het Kaaps schiereiland rondrijden richting Kaap de Goede Hoop. Een mooie uitgehakte weg langs de kust brengt ons richting de Kaap. Het weer is wat wisselvalliger en we hebben wat miezer. Goed dat we gisteren op de Tafelberg zijn geweest. Bij de Kaap bezoeken we eerst het zogenaamde Cape Point, en lopen vandaar in een halfuur naar Kaap de Goede Hoop. Een bijzondere omgeving, mooi. Wel veel Nederlanders hier. Terug stoppen we nog bij Boulders Beach. Hier is een grote pinguinkolonie. Na de nodige foto's gaan we weer verder.

De laatste dag is aangebroken. Maar we vertrekken pas 's avonds. Dus we hebben nog even. Eerst de tassen pakken en onze kamer verlaten. Dan gaan we naar het Fort de Goede Hoop. Dit fort is zo'n 20 jaar na de komst van Jan van Riebeeck gebouwd. Mooie tentoonstellingen hier. We lopen door de stad weer terug naar ons hotel, want om 3 uur zouden ze onze auto komen halen. We wachten ruim een half uur, maar er verschijnt niemand. Het hotel belt voor ons het verhuurbedrijf. Blijkt de man vandaag al naar huis en niet te komen, Hij komt morgen pas. We geven de sleutels aan het hotel, en gaan nog een paar uur naar het Waterfront. Voor ons laatste avondmaal, met prachtig zicht op een zonovergoten tafelberg. Een waardige afsluiting van onze reis!

• 24 November 2019 - 22:17

Anita:

Bedankt voor het delen van jullie vakantie-avonturen, leuk om jullie zo te kunnen volgen. En veel herkenning, onze huwelijksreis in 2003 was langs min of meer hetzelfde traject in Z-Afrika