Naar de kust en bontebokken - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu Naar de kust en bontebokken - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

Naar de kust en bontebokken

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

16 November 2019 | Zuid-Afrika, Swellendam

We gaan de Karoo verruilen voor de kust. Ruim 3 uur rijden, de echt grote afstanden hebben we nu wel afgelegd. Maar we beginnen wel met een pittige uitdaging. We moeten de Swartbergpas over. Een gravelweg. Het eerste stuk hadden we gisteren met de gids gedaan, nu moeten we het zelf doen. We slingeren langzaam omhoog. Gelukkig maar heel beperkt tegenliggers. Het weer is niet super, lichte regen en mistflarden. Maar na 17 km bereiken we toch goed de top. Nu nog de afdaling. Die is nog wat steiler, en iets minder goed wegdek. Maar ook dat lukt zonder blikschade of erger. Nu tijd voor wat toeristische dingen, we hangen hier tenslotte de toerist uit. We bezoeken eerst de Cango grotten. Een geweldig groot grottencomplex, met grote zalen, en veel stalagtieten en stalagmieten. Zeker de moeite waard. We zijn in de buurt van Oudtshoorn. Dat is de struisvogelhoofdstad van de wereld. Dus een bezoekje aan een struisvogelboerderij mag niet ontbreken. Niet de allerslimste beesten, maar wel leuk om ze eens van dichtbij te zien en voelen. Het weer verandert, het begint te regenen, niet zo mooi want morgen willen we gaan mountainbiken en kanoën.

Onze bestemming is Knysna. Een stadje aan de Indische oceaan, mooi gelegen aan een baai met nauwe toegang. We hebben een berichtje van onze touroperator waar we onze tour voor morgen hebben geboekt. Slecht weer verwacht, dus hij zoekt naar een alternatief. We wachten wel af. De volgende ochtend blijkt het weer toch onvoorspelbaar. Het is mooi zonnig. We gaan er met de mountainbike achterin de jeep op uit. Het gaat wel geen kanoën worden, daarvoor drijft er teveel troep (bomen enzo) in de rivier na de regen. We maken een mooie tocht door de beboste heuvels rondom Knysna, deels per jeep, deels fietsend. Veel uitleg over de omgeving en de geschiedenis. Houthakkergebied is het hier. Gevolgd door een lunch met een kleine wijnproeverij op een luxe plekje met zeer mooi (schoon voor de Belgische lezers) uitzicht. Daarna fietsen we nog wat langs de kust en door Knysna als afsluiter. Een geslaagde dag.

Weer verder richting Kaapstad, we gaan naar Swellendam. We besluiten de wat langere, maar mooiere route 62 te rijden (een soort route 66). Onderweg een stop in Calitzdorp waar we een beetje rondkijken en lunchen. Hier komen we ook de eerste wijngebieden tegen. Dan komen we nog de beroemde Ronnie's Sex Shop tegen. Eigenlijk maar een kleine uitspanning langs de weg om iets te drinken. Voor de grap hadden Ronnie's vrienden het woord sex tussen de woorden Ronnie's shop geschilderd op een nacht. En nu is het een plek waar bijna alle reizigers stoppen. Onbewust dus een prima reclamestunt geweest.

In Swellendam staat het weer vol met Kaaps-Hollandse huizen en boerderijen. Ziet er mooi uit, en doet erg oud-Hollands aan. Onze B&B wordt door Nederlanders opengehouden, en is weer prima in orde. Net buiten het dorp ligt het Bontebok nationaal park. We rijden daar naartoe. Eerst maken we een wandelling, waar we al een groep bontebokken tegenkomen. Daarna maken we nog een gamedrive met onze auto door het park. Goed speuren maar we zien nog meer bontebokken en rode hartebeesten. Terug in onze B&B begint het hard te regenen. Beetje jammer, want we wilden nog wel wat door Swellendam lopen. En helaas is het museum op zaterdagmiddag al vroeg dicht. Gelukkig is het café wel open en hebben ze lekker bier op de tap!