Naar die Hel (en weer terug) - Reisverslag uit Prince Albert, Zuid-Afrika van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu Naar die Hel (en weer terug) - Reisverslag uit Prince Albert, Zuid-Afrika van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

Naar die Hel (en weer terug)

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

12 November 2019 | Zuid-Afrika, Prince Albert

Het tweede stuk van onze reis gaat naar de Karoo. Karoo betekent in bush taal iets van semi woestijn. We kunnen dus een droog gebied verwachten. En dat blijkt het ook te zijn. Ze hebben hier afgelopen 4 jaar niet veel regen gezien.

Maar voor we in de Karoo zijn, moeten we nog wel een stuk rijden. We vertrekken vanuit onze luxe lodge in Lesotho. Dat is een land waar je nergens harder mag rijden dan 50 km per uur. Gelukkig is het in Nederland nog niet zover. Dat schiet niet echt op, maar na ruim een uur zijn we bij de grens. Daar is het erg rustig dus we zitten zo in Zuid-Afrika. En we kunnen onze snelheid lekker opvoeren naar 120 km/u. Lange wegen. We rijden door de Vrijstaat. Op weg naar Bloemfontein. Een tussenstop op onze reis. We komen bij ons verblijf, een kleine 10 minuten buiten het centrum. Ziet er weer voortreffelijk uit, enige minpuntje is dat ze een Duitse vlag uit hangen hebben. We hebben ongeveer 2 uur om de stad een beetje te bekijken. Hier is het dat het ANC ruim 100 jaar geleden in 1912 is opgericht. Dichtbij het centrum bezoeken we eerst een museum in een mooi koloniaal gebouw, en daarna rijden we een heuvel op. Mooi uitzicht op de stad en een groot standbeeld van Nelson Mandela. We eten nog iets en daarna terug naar ons verblijf.

Volgende dag verder naar de Karoo. De wegen worden nog langer, nog rechter en nog leger. Rijdt wel lekker door. En het landschap wordt droger, wel mooi. We gaan richting Graaff Reinet. De 4e oudste stad van het land. Met veel oude Kaap-Hollandse architectuur. Ons hotel is dit maal in het centrum. Een oud opgeknapt gebouwencomplex waar heel vroeger de landdrost huisde. Aan luxe weer geen gebrek, dat zit wel goed deze reis. We worden hier meegenomen voor een sundowner. In de Valley of Desolation. Les is onze gids, en we rijden eerst wat door het Camdeboo nationaal park, om wat wild te spotten. We zien struis (vogels), springbokken, blesbokken en wat kudu's. Dan omhoog naar een mooi uitzichtpunt, met zeer grillig gevormde rotsen. Supermooi. De zon zien we niet echt ondergaan, want het is bewolkt. Maar dat drukt de pret niet. Ze verlangen hier ontzettend naar regen, maar gelukkig voor ons blijft die deze avond ook uit. Les slaat zich wel voor zijn kop, hij is de glazen vergeten. Gelukkig hebben wij een Dopper bij ons, zodat we toch ons drankje kunnen drinken. In de stormwind, maar het smaakt wel.

Volgende dag leidt David, een collega van Les, ons rond in het stadje. WE horen alles over de geschiedenis en de trekboeren. Meer dan honderd monumenten hier. Erg Afrikaans, met uiteraard grappige leesbare teksten. Mooi om te zien. In de middag doen we rustig aan en rijden we uiteindelijk nog een uurtje in de omgeving.

Dan op weg naar Prince Albert. Dwars door de Karoo. Zo'n 400 km rijden en slechts 2 keer afslaan. Lange rechte wegen dus! Door een droog en kaal, maar toch intrigerend landschap. In Prince Albert hebben we een eigen huisje tot onze beschikking. De volgende dag staat een tocht naar de Hel op het programma. We hoeven eens niet zelf te rijden (gelukkig). We gaan eerst de Swartbergpas op via een gravel road. Die is goed te doen (en zullen we later ook zelf moeten rijden). Ongeveer boven slaan we een zijpad in. Dit is een pad dat 48 km door een kloof rijdt. Op weg naar een vallei, genaamd de hel. De weg is niet goed en het kost 2 uur om de hel te bereiken. Gelukkig is het uitzicht mooi, en weet onze gids ook genoeg te vertellen. Want onderweg is er verder niets. In Die Hel hebben ongeveer 150 Afrikaners ruim 100 jaar geïsoleerd gewoond. Pas begin vorige eeuw werden ze 'ontdekt' en het duurde nog tot de jaren 60 voordat het pad waarover wij rijden werd aangelegd. Daarvoor moest alles te voet en met ezels, wat dagen duurde. De meeste boerderijen zijn nu verlaten, vakantiehuizen geworden. Er woont nog maar één gezin. En erg druk is het ook niet, wij zijn de enige toeristen vandaag. Dus we hebben die Hel helemaal voor onszelf :-) Erg mooi landschap. We krijgen typisch Karoo voedsel te eten, lam. En wonder boven wonder zijn hier zelfs nog geocaches te vinden. Maar waarom zou je hier toch willen wonen, wij weten het niet.

• 17 November 2019 - 20:28

Kathleen:

Lijkt me alleszins een ontzettend boeiende ervaring !