Ruta 40, witte wijn en cactussen - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu Ruta 40, witte wijn en cactussen - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Hilde Arjan - WaarBenJij.nu

Ruta 40, witte wijn en cactussen

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Hilde

13 Maart 2023 | Argentinië, Salta

We zijn een stukje noordelijker in Argentinië aangekomen, in Salta. Een nieuwe huurauto en we gaan direct op weg naar Cafayate. Het eerste stuk is verl drukker en groener dan we gewend zijn, maar na een uur doemen de bergen weer op. Een hele mooie route met de meest bizarre rotsformaties. Met klinkende namen. We zien onder meer de de duivels keel, kikker, obelisk en kasteel. Cafayate zelf is het centrum van de witte wijn. De Torrontes druif is het belangrijkst hier. We lunchen op een zeer mooie wine estate. Echt luxe. Grote porties vlees met heerlijke bijpassende wijnen. Diner is daarna eigenlijk nuet meer nodig.

Vanuit Cafayate reizen we verder naar Cachi. Dit gaat over de beroemde ruta 40. We hebben zo'n 150 kilometer onverharde weg voor de boeg. Het landschap is weer adembenemend. Na bijna iedere bocht ziet het er weer anders uit, en wordt het nog mooier. Het is dat we niet iedere 5 minuten kunnen stoppen, maar je zou foto's blijven maken. Gelukkig is het niet druk op de weg, want er zijn nog wel eens smalle stukken, en onoverzichtelijke bochten. We komen langs een paar mooie dorpjes. We maken goede voortgang, maar dan is de weg opgebroken. We moeten een omweg maken, onze routeplanner vindt dat nuet leuk, wil ons steeds terugsturen. Maar we vinden toch de weg, en komen na een heel mooie rit bij een mooi ingerichte B[e-38]B aan. Cachi zelf is een leuk plaatsje met een levendig centraal plein.

De volgende dag gaan we direct weer verder. Maar niet nadat we nog iets bizars aan de rand van Cachi bezoeken. Een Zwitser, die ze nuet allemaal op een rijtje heeft, heeft hier een ovnipuerto gemaakt. Een landingsplaats voor buitenaardse wezens. Helaas geen activiteit gezien. Daarna door richting Salta. Een route door het nationale park Cardones. Cardones zijn hele grote cactussen (Hilde's lievelingsplanten). We zien er vele duizenden. Maken nog een mooie bergwandeling, in een verrassend groene omgeving, en rijden via honderd bochten een 2000 meter naar beneden. Langs steile berghellingen vol met cactussen. Het landschap blijft ons hier verbazen. Aan het einde van de middag ko.en we aan in San Lorenzo, net buiten Salta. Weer een B[e-38]B, met Nederlandse eigenaars. We drinken gezellig samen iets. De dag sluiten we af met een lekker stuk vlees en een goede fles wijn. Hoe zou je het anders moeten doen hier?

• 14 Maart 2023 - 02:52

Jack:

Kijk, zo leer ik ook na 16 jaar nog nieuwe dingen! Die landingsplaats voor ufo´s, die had ik zelf nog niet bedacht, dank voor de tip :D